Armoede en isolement bestrijden

jaarverslag2022
Volwassenen Samen met vzw De Schakel en het OCMW van Anderlecht zet Maks vzw twee partnerships op in Schaarbeek en Anderlecht om armoede en isolement te bestrijden.
Digitale inclusie en de strijd tegen armoede zijn aan elkaar gelinkt. Zo wordt er een onderscheid gemaakt tussen de digitale kloof van de eerste en tweede graad. De eerste kloof gaat over toegang tot materiaal en middelen (denk hierbij aan een laptop, smartphone en/of internetverbinding), de tweede over de vaardigheden en kennis om deze middelen ook effectief en doeltreffend te gebruiken. Maks vzw werkt actief aan beide vormen; internettoegang en materiaal worden voorzien in onze Open Ateliers, en onze cursisten kunnen ook laptops of gsm’s uitlenen zolang ze bij ons lessen of individuele begeleiding volgen.

We zetten 2 projecten in de schijnwerpers: een samenwerking met vzw Wijkpartenariaat De Schakel en met het OCMW van Anderlecht.

De Schakel vzw

Wijkpartenariaat De Schakel vzw is een vereniging die expliciet bezig is met armoedebestrijding en e-inclusie in de Brabantwijk te Schaarbeek. We geven er het hele jaar door elke week 2 lessen van 2 uur. Zo kunnen mensen met beperkte middelen toch de nodige digitale vaardigheden verwerven om zelf administratieve taken uit te voeren en hun situatie te verbeteren. Ook hun gevoel van eigenwaarde verbetert ook door deze extra vaardigheden. De thema’s worden in samenspraak bepaald om zo goed mogelijk in te spelen op hun specifieke noden.

OCMW Anderlecht

Met het OCMW Anderlecht engageerden we ons in een project om senioren uit hun isolement te halen, dat door covid dat nog werd versterkt, door hun meestal beperkte mobiliteit. We kozen ervoor om ze binnen hun gekende en veilige omgeving een helpende hand en digitale ondersteuning te bieden.

Onze animatoren gingen aan huis individuele lessen geven in functie van hun specifieke noden: smartphones, laptops, tablets en zelfs dvd-spelers passeerden zo de revue. We stimuleerden het gebruik van digitale communicatiemiddelen om entertainment, vrijetijdsbeleving of eerder praktische (lees: administratieve) zaken te regelen, met ook aandacht voor hun online veiligheid. Naast het pedagogische aspect was het sociale element echt onontbeerlijk; het was een vaststaand moment van menselijke, sociale interactie, dat vaak meer dan welkom was.