Capital digital en het nieuwe normaal

Capital Digital is al enkele jaren de vlag van de jeugdafdeling van Maks vzw. Jongeren uit aandachtswijken krijgen een opleiding tot STEAM animator (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Met de verworven vaardigheden animeren ze vervolgens een stageweek voor kinderen tussen 8 en 12 jaar.
In 2020 zijn onze 4 opleidingen volledig online doorgegaan. Vele van de jongeren hadden geen computer om deel te nemen aan de opleiding. Maks leende aan ieder van hen een laptop. De coaches van het jeugdteam lieten het achterste van hun tong zien door alle leerstof digitaal te brengen. Er werd afgewisseld tussen live les en opdrachten die de jongeren zelfstandig moesten oplossen zoals het ontwerpen van een spel, het ontwikkelen van een applicatie of de voorbereiding van een presentatie.

De opleiding was steeds dynamisch door het gebruik van break-out rooms, interactieve tekenborden en online energizers zoals bv: dans of meditatie-oefeningen. De coaches hielpen de animatoren bij het maken van hun planning voor de Capital Digital stageweken. In totaal namen 160 jongeren deel aan een online opleiding.

Centraal in 2020 stond de uitdaging om Capital Digital stage veilig te laten verlopen. De Capital Digital stages gaan door in 3 gemeenten (Anderlecht, Molenbeek, Schaarbeek) op 4 verschillende locaties in het Frans en in het Nederlands.

Hoe organiseer je een digitaal speelplein in tijden van corona?
Flexibel leren omgaan met onverwachte omstandigheden en duidelijke maatregelen implementeren door een team van volwassen coaches, dat is uitdaging nummer 1. Een tweede uitdaging is dat een deel van deze coaches nog in opleiding zijn. Voor velen van hen is Capital Digital ook hun eerste werkervaring. Iedereen krijgt dus veel nieuwe informatie en ervaringen te verwerken.

De krokusvakantie was een succesvolle editie met een recordaantal van 120 deelnemende kinderen. Tijdens de paasvakantie zaten we in de eerste lockdown. Ons publiek werd aangespoord om online deel te nemen via een filmpje op sociale media. We organiseerden de stage voor kinderen online. Opnieuw werden laptops uitgeleend. De coaches aangesterkt door 8 vrijwilligers onder de animatoren voorzagen online activiteiten voor zo’n 40 kinderen.

Tijdens de zomermaanden organiseerden we de Capital Digital stage terug op locatie. We beperkten het aantal deelnemers, waakten over de contactbubbels en besteedden extra aandacht aan hygiëne.

Flexibel doorgaan: Capital Digital is er ook in 2021!
Verdere info en inschrijvingen vind je op www.capitaldigital.org.

Ik heb zoveel geleerd over coderen en hoe ik met kinderen moet omgaan
BARRY KADIATOU

Animator in opleiding

Zelfs achter een scherm, werd er gedeeld en gelachen