Een job in een paar swipes

Je kan bij Maks Volwassenen terecht voor begeleiding naar werk. Om mensen te helpen in de zoektocht naar werk of opleidingen, organiseert Maks verschillende cursussen. Onze workshops zijn gratis en lopen over enkele dagen.
Tijdens de workshop “Online Solliciteren” leer je vacatures zoeken op internet en je leert erop reageren. Hoe verstuur je een CV en motivatiebrief via e-mail? Hoe vul je online formulieren in? Wat is My Actiris en hoe gebruik je dat? Hoe kan je de route naar een bedrijf of organisatie opzoeken? Je leert het allemaal tijdens deze korte workshop.

Weet je al hoe je online moet solliciteren, maar wil je er meer over weten? Dan kunnen werkzoekenden deelnemen aan de workshop “Boost Jezelf”. Je leert werkaanbiedingen analyseren en krijgt tips om je CV en motivatiebrief te verbeteren. We oefenen het sollicitatiegesprek en geven je daarbij tips.

De workshop “Beroepsoriëntatie” werd dit jaar vernieuwd. We maakten deze workshop voor mensen die nog geen duidelijk beeld hebben van welk werk zij graag zouden doen. Je leert een balans opmaken van jouw eigen ervaringen en we verkennen samen de arbeidsmarkt. We kijken naar welke sectoren er bestaan en welke jobs je daarbij kunnen interesseren.

Tijdens de workshop “Presentatietechnieken” staan we stil bij jouw presentatie. Wat is non-verbale communicatie en waarop moet ik letten? Hoe kan ik vlot een sollicitatiegesprek voeren? Hoe reageer je op moeilijke vragen? Hoe ga je om met stress? Wat zijn mijn sterke punten en werkpunten? Tijdens deze workshop stomen we jou klaar voor een succesvol sollicitatiegesprek.

Naast de workshops die je helpen in je zoektocht naar werk, organiseert Maks ook verschillende cursussen voor mensen die met de computer willen leren werken. “Ik Begin” is een cursus informatica voor mensen die bijna geen ervaring hebben met de computer. Tijdens deze cursus leer je de basis kennen van de computer. De cursus “Ik Begin: Alfa” ontwikkelden we voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, maar toch graag zouden leren werken met een smartphone.

“Thuis 1” is een cursus voor mensen die de computer willen leren gebruiken voor thuis. Je leert e-mail en Google kennen, maar ook Facebook en apparaten zoals USB-sticks, enzovoort. “Thuis 2” bouwt verder op Thuis 1. Je leert de computer gebruiken voor in je vrije tijd. Je leert jouw agenda en documenten online bijhouden en online aankopen doen. Tijdens deze cursus leer je ook over online veiligheid.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een smartphone? Dan is “Smartphone 1” iets voor jou. Je leert een smartphone opstarten en opladen, maar ook de datum en tijd veranderen. Je leert contactgegevens opslaan en bluetooth gebruiken. Verder leren we je apps installeren en gebruiken.

Ken je de smartphone al, maar wil je er meer over weten? Dan kan “Smartphone 2” interessant zijn voor jou. Je leert het fototoestel gebruiken en de geavanceerde instellingen kennen. Maar we leren je ook sociale media kennen en hoe je bestanden kan overdragen van het ene apparaat op het andere.

Mensen die al kunnen werken met de computer en graag willen leren werken met Microsoft Word, kunnen workshop “Op Het Werk 1” volgen. Je leert het computerprogramma Microsoft Word kennen, alsook Google Drive en bijlagen in jouw e-mail.

“Op Het Werk 2” is voor mensen die al kunnen werken met de computer en graag willen leren werken met Excel. Je leert er alles kennen over Excel en Google Drive. Ken je de basis van Excel en wil je die kennis graag verdiepen? Dan raden wij jou “Op Het Werk 3” aan. Heb je basiskennis in informatica en wil je graag leren naaien op de computer? Dan is de cursus “Digitaal Naaien” iets voor jou.