Hongerstakers krijgen digitale stem

Hongerstakers-krijgen-digitale-stem
Volwassenen Eind mei gaat een groep sans-papiers in hongerstaking en bezettten de Begijnhofkerk in centrum Brussel. Vriendschap zonder Grenzen en House of Compassion begeleiden hen. Ze nemen contact op met Maks vzw omdat ze computers willen om hun levensverhalen uit te schrijven.
Maks vzw stelt voor om een workshop digitale storytelling te begeleiden. De VGC subsidieert het project in het kader van Connecting Brussels. Enkele medewerkers van Maks vzw trekken naar de Begijnhofkerk voor een 8-tal workshops. 7 mensen maken een digitale story. Tijdens het proces zien we hen zwakker worden en vermageren.

Het project eindigde in de tentoonstelling “À ma place” in samenwerking met Vrienden Zonder Grenzen. Naast de projecties van de DST’s waren er ook andere artistieke creaties te bewonderen, zoals de tekeningen van Ninon Mazeaud en foto’s van Mohammed Amine, de 16-jarige zoon van een van de hongerstakers. De digital stories van de hongerstakers zijn te zien op het vimeo-kanaal van Maks vzw.

Blij dat we deze mensen die vaak al jaren in België werken zonder enige vorm van erkenning een stem hebben kunnen geven. Dit is ook digitaal burgerschap.