Klimaatactie in nieuw kleedje

Klimaatactie-in-nieuw-kleedje
Grafisch Bureau Climate Alliance deed in 2021 ook beroep op het grafisch bureau van Maks vzw.Deze koepel van Europese lokale overheden onderneemt actie tegen klimaatverandering. Opdracht voor het grafisch bureau: Professionaliseer onze communicatie.
De Climate Alliance (CA) is het grootste Europese stedelijk netwerk dat actie onderneemt tegen klimaatverandering. De Europese koepelorganisatie telt ongeveer 1800 leden. Van kleine gemeenten tot grootsteden en regionale overheden. Vaak in samenwerking met niet-gouvernementele organisaties. Voor CA is klimaatverandering een globale uitdaging die lokale oplossingen vereist. CA onderneemt verschillende initiatieven rond hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en energiebesparing.

In de zomer van 2021 contacteerde Masha Tarle, communicatieverantwoordelijke voor Climate Alliance, het Grafisch Bureau van Maks vzw. Zij had in een andere job al samengewerkt met Maks vzw en had vertrouwen in het grafisch bureau. De sociale dimensie van onze werking is enorm belangrijk voor Climate Alliance. Het Grafisch Bureau biedt kortgeschoolde werkzoekenden een kans om werkervaring op te doen in de grafische sector en een portfolio samen te stellen van hun uitgevoerd werk.

Masha zat wat verveeld met enkele rapporten, nieuwsbrieven en andere documenten. Documenten met veel wetenschappelijke cijfers en verwijzingen naar Europese regelgeving. Moeilijke literatuur voor lezers met uiteenlopende profielen.

Dit was de eerste uitdaging voor onze vormgevers in opleiding. De juiste foto of illustratie op een rapport of advertentie moet niet alleen de boodschap samenvatten, een goed beeld zal ook je lezer uitdagen, verleiden of intrigeren. Een beeld raakt je persoonlijk en creëert empathie. De tweede uitdaging was om het cijfermateriaal overzichtelijk, leesbaar en makkelijk verteerbaar te maken.

Verder kies je voor een layout met de juiste toon. Potentiële investeerders spreek je aan in een heldere, zakelijke stijl zonder toeters en bellen. Aannemers op een bouwbeurs appreciëren een directe no-nonsense aanpak. Een nieuwsbrief die zo veel mogelijk burgers op de hoogte wil brengen van renovatiepremies vereist een toegankelijke aanpak. Dit vertaalt zich grafisch in gepaste typografie, kleurenpalet en paginaopmaak.

Het Grafisch Bureau loste de verwachtingen van Climate Alliance volledig in. Masha apprecieerde vooral de tijdige antwoorden en de kwaliteit van het geleverde werk. Ze twijfelt dan ook niet om het bureau aan te raden bij anderen: ‘Ik zou jullie aanbevelen voor het gemakkelijke contact, de betaalbare budgetten en het gemotiveerde team dat het verschil wil maken. Ik was vooral tevreden over de nieuwsbrieven. Die zagen er fantastisch uit.’

“Ik beveel Maks aan voor het contact, de budgetten en het gemotiveerde team.”

MASHA TARLE

Communication and Projects Coordinator Climate Alliance