Opleiding door werk

Maks is een leercentrum dat de integratie en het welzijn van jongeren en volwassenen wil ontwikkelen door middel van een inclusief gebruik van nieuwe digitale technologieën.
We hebben 2 openbare computerruimtes (in Molenbeek en Kuregem), een grafisch bureau voor profit en non profit sector, en een dienst voor hulp bij het zoeken naar werk. Ons werk is erkend in de sociale economie en dit stelt ons in staat om werknemers aan te werven die “on the job” opleiding volgen in onze diverse projecten (dit in samenwerking met ACTIRIS en het OCMW). Deze werknemers in opleiding helpen ons bij de uitvoering van onze activiteiten; en wij helpen hen tegelijkertijd via praktische ervaring om zich gemakkelijker in de arbeidsmarkt te integreren. Al doende verwerven ze beroepservaring, versterken ze hun soft skills en ontwikkelen ze functie- gerelateerde competenties.

Begin 2020 hadden we al 3 doorstromingsprogramma’s (DSP) en 1 Art 60 onder contract, en in het afgelopen jaar hebben we 7 nieuwe DSP’s, 6 nieuwe Art 60 en 1 nieuwe GECO inschakeling aangenomen. Dit betekent dat we in 2020 in totaal 19 werknemers in opleiding hebben ondersteund.

Sinds 1 januari 2021 konden we, dankzij de vernieuwing van ons mandaat, 25 laaggeschoolde mensen opleiden (9 Art 60, 14 ECOSOC en 2 inschakeling GECO) voor 6 verschillende beroepsprofielen:

“Desktoppublisher” (3 functies), “Webdesigner” (2 functies), “Onderhoud en herstellen informatica” (4 functies), “Hulpanimator in digitale inclusie” voor volwassenen (4 functies) en voor jongeren (4 functies), “Poetsvrouw” (1 functie) en “Onthaalmedewerker” (4 functies).