SOS PC: Maks in tijden van Corona

Vanaf maart 2020 verkeerde ons land en bij uitbreiding ook onze organisatie in lockdown. Alles moest online doorgaan. Tijdens de lockdown werd zeer duidelijk dat ons doelpubliek een grote nood heeft aan ondersteuning om zichzelf een weg te banen in de digitale wereld.
Daarvoor richtte Maks Volwassenen een werking op om mensen met daad en raad te ondersteunen bij computerproblemen. Het team engageerde zich ook om laptops te bezorgen aan gezinnen die geen computer hadden, om toegang tot internet te verzekeren en om de bewoners van de zorgcentra in Brussel online toegang te geven. Om dit te bereiken werden er iPads geconfigureerd met eenvoudige apps en duidelijke knoppen. Door deze initiatieven slaagden we erin om ons doelpubliek te helpen tijdens de lockdown.

Video CV

Maks zet in op digitale ondersteuning van haar klanten. Dat doen we door de aanmaak van een digitaal portfolio. Een belangrijk onderdeel, zeker voor de werkzoekenden die moeilijk met de pen overweg kunnen, is een visuele voorstelling van hun vaardigheden. Maks maakt met de klanten van de dienstverleningen die met de arbeidsmarkt te maken hebben een video CV. Daarin legt de werkzoekende zelf uit waar zijn motivatie en vaardigheden liggen. Om enkele pareltjes te bezichtigen wijzen we u graag door naar ons Vimeo kanaal

(vimeo.com/503856411).

Video CV voor jou of je klanten

Indien je als particulier of als partner geïnteresseerd bent om een video CV te maken kun je contact opnemen met onthaalwerk@maksvzw.org

Jobhunting

Vaak vindt de werkzoekende niet de plek om zijn (Video) CV te tonen of de juiste manier om zichzelf aan de man of vrouw te brengen. Buiten coaching binnen de verschillende projecten gaat Maks hier ook actief mee aan de slag. Maks gaat met de Video – CV’s naar werkgevers in een groter netwerk om de klanten te promoten en zo een groter bereik aan haar klanten aan te bieden.

Webinar Leerkrachten

Tijdens de lockdown merkten we eveneens dat er een grote nood was aan begeleiding bij het geven van onlinevorming en lessen. Om aan deze nood tegemoet te komen organiseerde Maks een webinar over digitaal lesgeven voor leerkrachten en professionals uit de sociale sector. Via deze succesvolle webinar stelde Maks zijn expertise in het thema ter beschikking van ons breder netwerk.

Tablets voor de homes

Ouderen in de zorgcentra raakten geïsoleerd tijdens de lockdown. De bewoners van de woonzorgcentra hadden immers onvoldoende digitale kennis om via het net contact te leggen met hun familie en vrienden.

Tijdens de lockdown vroegen de zorgcentra in Brussel dan ook hulp aan het CIRB om hun bewoners digitaal inclusief te maken. Maks werd ingeschakeld. Het team van Maks configureerde tablets voor elk home met grote iconen en makkelijke software. Deze tablets werden dan aan de afzonderlijke centra geleverd. Maks zorgde nadien voor online instructies en lessen voor het personeel van de zorgcentra, zodat zij de bewoners konden helpen bij hun sprong in het digitale.

Het team engageerde zich om laptops te bezorgen aan gezinnen die geen computer hadden