Verhaal van een held(in) op zoek naar werk

jaarverslag2022
VOLWASSENEN Video-CV’s zijn kleine portretten die veel meer vertellen dan klassieke tekstuele CV’s. We gebruiken ze bij diverse doelpublieken zoals Roma, analfabeten, leefloners of PWA werkzoekenden.
Hiermee kunnen mensen met een beperkte formele opleiding, of die het slachtoffer zijn van discriminatie, hun meerwaarde, persoonlijkheid en vaardigheden aan potentiële werkgevers tonen. Ze vertellen hun verhaal voor de camera, zonder enscenering of voorgedragen tekst, na een voorbereidende workshop waarbij ze in groepjes, door rollenspel, enscenering en introspectie via de andere, bewust worden van hun vaardigheden en kwaliteiten. Dan volgt een interview ter voorbereiding van het filmen en dan is het op naar de shoot.

Het beeld en de belichting zijn netjes maar sober en natuurlijk. We filmen een gesprek van ongeveer een uur, dat we verknippen om alleen het beste over te houden, als een soort van individuele, menselijke trailer. Het eindresultaat is een korte video van ongeveer 2 minuten, vol charme en menselijkheid, waardoor de recruteerder de kandidaat, zijn vaardigheden en zijn potentieel leert kennen. De held of heldin in de spotlights.

De video-CV geeft een beeld van een gedreven persoon met talent voor wie een potentiële werkgever respect en sympathie opbrengt.

In totaal werden 30 video-CV’s gemaakt die resulteerden in 21 sollicitatiegesprekken. 17 mensen kregen uiteindelijk dankzij onze video’s een vaste job!