Vertel je verhaal over de lockdown

Tijdens de eerste lockdown besloten we verschillende digital storytelling trajecten op te zetten met groepen Brusselse jongeren. In deze trajecten was de opzet om met de jongeren aan de slag te gaan over hun gevoelens en hen te helpen om deze een plaats te geven.
Het Departement Cultuur, Jeugd en Media – Vlaanderen steunde ons in het kader van generatie Veerkracht. De deelnemers van de trajecten bestonden uit groepen jongeren uit de partnerorganisaties Bx Represent, Wijkacademie Molenbeek, Molenbeek Rebels, Overkop en 4 verschillende groepen jongeren animatoren uit onze eigen werking.

De coaches van Maks creëerden een omgeving waarbinnen jongeren hun stem konden laten horen. De jongeren getuigden over hun unieke en vaak moeilijke situatie en brachten deze onder de aandacht. Hierdoor groeide hun zelfzekerheid en leerden ze initiatief nemen. Ze leerden hun gevoelens een plaats geven en kwamen op voor zichzelf en hun eigen gemeenschap.

Er werd uitgebreid gesproken over politiek, vriendschap, familie, (thuis) onderwijs en maatregelen. Sommige jongeren uitten stevige en onderbouwde ideeën en eisten verandering, o.a. in het onderwijs. Daarnaast maakten ze ook samen virtuele wandelingen waarin ze belangrijke plaatsen die ze misten konden tonen. Harten en geesten werden geopend.

Digital Story traject

Al bij al klonk de boodschap luid: Brusselse jongeren hebben een STEM, en een waardevolle in your face visie. In het team van Maks Jeugd vonden we veel gelijklopende maatschappelijke ideeën. In 2021 gaan wij dus extra gemotiveerd verder aan de slag met de praktische uitwerking van de eisen die de jongeren nationaal onder de aandacht brachten dankzij het Digital Story traject.

De jongeren schreven onder begeleiding een persoonlijke voice-over, zochten afbeeldingen bij elkaar, leerden de basics van montage en creëerden zo unieke en impactvolle filmpjes die de krachtige identiteit van Brusselse jongeren weerspiegelen en vertegenwoordigen.

Een selectie van deze filmpjes vonden hun weg naar een sterke reportage in Bruzz en er werden 40 digital stories geladen op het vimeo kanaal van Maks vzw.

Digitale storytelling is magie. Je werkt met foto’s en beelden en plots is daar het verhaal. Een verhaal dat jou en de wereld rondom verandert

GERMAIN

Animator in opleiding