Welkom in Molenbeek, welkom bij Maks

jaarverslag2022
volwassenen De volwassenenwerking van Maks vzw is sinds 2021 ook toegankelijk in Molenbeek in het huis aan de Mommaertsstraat 22. Hier vind je een onthaal, 3 leslokalen, een openbare computerruimte (OCR) en verschillende kantoren waar we onze klanten ontvangen, begeleiden en opleiden.
Deze nieuwe locatie, dicht bij het centrum van Molenbeek en zijn grote, levendige markt, ligt aan een straat parallel aan het Sint-Jan-Baptistvoorplein met zijn opmerkelijke witte art-deco kerk waaraan de gemeente Sint-Jans-Molenbeek zijn naam ontleent.

De 4 metrolijnen en de nabijheid van de hippe buurt van het kanaal en zijn fietspad, zorgen voor een praktische toegang voor de inwoners van Molenbeek en voor alle inwoners van Brussel. Om de hoek, letterlijk en figuurlijk, ligt ook onze vestiging 1080PC: een grote ruimte waar wij ook infodagen, opleidingen en activiteiten voor kinderen aanbieden. Deze locatie profiteert nu ook van het onthaal in de Mommaertsstraat.

Er worden verscheidene diensten van Maks vzw aangeboden. De consulenten van de afdeling Actiris-AZW (Actief Zoeken naar Werk) versterken hier de positie van de Molenbeekse werkzoekenden op de arbeidsmarkt en helpen hen om via opleiding en persoonlijke coaching een job te vinden. Maks vzw Volwassenen organiseert er een groot aantal basisopleidingen maar ook meer specifieke en beroepsgerichte opleidingen (via ICT-cheques) waarbij de cursisten gebruik kunnen maken van de goede hardwarevoorzieningen, waaronder een groot touchscreen. Het huis herbergt ook de digitale CV-productie en is daarvoor uitgerust met een opnamestudio en een montagekamer.

Maks vzw heeft de ruimte zo ontworpen dat ze gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. De muren werden geverfd, nieuwe meubels geplaatst en er werden kitchenettes ingericht en bergruimten gecreëerd. Het is nu een warme, drukke, open en levendige plaats waar een sfeer van nabijheid heerst. Enkele collega’s vinden hier ook hun vaste stek.

Dankzij deze nieuwe antenne organiseert Maks vzw meer cursussen, maar breidt het vooral zijn activiteiten uit tot buiten Anderlecht, maakt het zich bekend en brengt het zijn diensten dichter bij de inwoners van Molenbeek om hen in staat te stellen hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en hun kansen op een job te vergroten.