Werk digitaal aan je gezondheid

In het kader van het project “de strijd tegen de digitale kloof” van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC), hebben wij sinds september 2020 een samenwerking met vzw De Schakel. De GGC wil personen die geen digitale toegang hebben tot de gezondheidszorg doorheen dit type projecten begeleiden zodat de toegang mogelijk wordt.
Het “Digital Storytelling”-project is op 28 september van start gegaan met een workshop voor 5 enthousiaste deelnemers en resulteerde in 3 afgewerkte digital stories. Een “digital story” is een kort filmpje van 1 tot 3 minuten met beelden en een voice-over. Vervolgens organiseerden we in samenwerking met Cosmos vzw, een dienstencentrum dat met senioren werkt, een tweede workshop met 10 deelnemers.

Tijdens de infosessie die plaatsvond om ons project toe te lichten gaven de deelnemers blijk van veel interesse. Ze grepen de kans om deel te nemen en eindelijk openlijk te kunnen spreken over de problematiek van de digitale kloof en het daaraan gekoppelde gevoel van uitsluiting. De leden van Cosmos vzw ervoeren deze uitsluiting tijdens de gezondheidscrisis des te meer. De gezondheidscrisis zorgde er uiteindelijk ook voor dat we onze geplande workshop moesten uitstellen omwille van de verscherpte gezondheidsmaatregelen en de kwetsbaarheid van ons doelpubliek.

Veel belangrijker dan het product is het proces dat de storytellers doormaakten tijdens de workshops. Door een filmpje te maken van hun verhaal worden de deelnemers gestimuleerd om dieper na te denken over de toegang tot gezondheidszorg en hun eigen ervaringen. Door beelden op een verhaal te plakken, gaan ze automatisch op zoek naar de essentie, denken ze hier diep over na en kunnen ze bewuster omgaan met wat ze eigenlijk zelf al wisten. Door deze methode sensibiliseren de deelnemers tijdens zo’n workshop zichzelf en vooral elkaar. Zo zetten ze in een veilige groepsomgeving een eerste stap naar het omgaan met technologie.

De digitale stories van de deelnemers zijn te bekijken op het vimeo-kanaal van Maks vzw:

vimeo.com/user/13243896